De negatieve associatie rondom e-mail marketing

Veel mensen hebben een negatieve associatie rondom e-mail marketing. Maar hoe komt dit? En kunnen bedrijven e-mail marketing, in de ogen van hun klanten, überhaupt nog wel positief inzetten?

Iedereen kent het wel.. je besteld een keer iets op een webshop of je hebt je aangemeld voor hun nieuwsbrief en vervolgens wordt je geterroriseerd door zogenaamde e-mail marketing. Of hoe vele mensen het liever noemen: SPAM. Maar hoe komt het dat we e-mail marketing al snel als SPAM zijn gaan zien? We waren tenslotte geïnteresseerd in de producten die een bepaald bedrijf verkoopt..toch?

Relevantie van de mailing

Content is king! Dit is zeker relevant bij e-mail marketing. Als mensen eenmaal de stap hebben gezet om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief betekent dit dat ze ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je producten en bedrijf. Ze zullen dan ook niets willen missen. Wel kan dit snel omslaan. Als de content in de mailing/nieuwsbrief niet nuttig, niet begrijpelijk of onjuist gepresenteerd zal de lezer al snel afhaken (Rooij, z.d.) .

Klanten denken vaak aan het principe ‘what’s in it for me?’ Om ervoor te zorgen dat je mails worden gelezen en meer omzet genereert is het verstandig om in iedere mail een “cadeautje” te geven speciaal aan de lezers van je mail. Dit kan zijn in de vorm van bijvoorbeeld een kortingscode of tegoedbon.

Het positief inzetten van e-mail marketing

Om ervoor te zorgen dat klanten een positief gevoel hebben bij je organisatie na het lezen van je mail, kun je rekening houden met de volgende punten:

  1. Zorg voor een goede doelgroep segmentatie. Personalisatie is The key to succes!
  2. Relevantie en pakkende content
  3. What’s in it for me?
  4. Monitoring en testen, want ja echt meten=weten! (Admitter, z.d.)

Bibliografie

Admitter. (z.d.). 3-stappen-voor-succesvol-inzetten-emailmarketing-inforgraphic. Opgeroepen op 02 18, 2017, van admitter: https://admitter.nl/3-stappen-voor-succesvol-inzetten-email-marketing-infographic/

Rooij, M. d. (z.d.). tips-voor-effectieve-emailmarketing. Opgeroepen op 02 18, 2017, van webshoptraffic: http://webshoptraffic.nl/tips-voor-effectieve-emailmarketing/#more-247

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s